دنیای خبر
آخرین اخبار ایران و جهان

سهم کامیون‌ها در تلفات رانندگی نیمه اول امسال چقدر بود؟

دنیای خبر: وسیله نقلیه مورد استفاده ۴۷ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۰.۷ درصد موتورسیکلت، ۶.۶ درصد وانت بار، ۳ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۱ درصد اتوبوس و مینی‌بوس بود.

0

بر اساس آمار پزشکی قانونی در ۶ ماه نخست امسال، ۹هزار و ۳۶۰ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که وسیله نقلیه مورد استفاده ۴۷ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۰.۷ درصد موتورسیکلت، ۶.۶ درصد وانت بار، ۳ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۱ درصد اتوبوس و مینی‌بوس بوده و یک هزار و ۸۴۷ نفر از متوفیان تصادفات ( ۱۹.۷ درصد) نیز عابر پیاده بودند.

همچنین نحوه وقوع تصادف ۴۴.۳ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر، ۱۹.۷ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۶.۶ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است.

به دنبال انتشار این خبر، یک فعال حمل و نقل جاده‌ای در مورد این آمار، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: همان‌طور که در آمار پزشکی قانونی مشخص است سهم انواع کامیون‌ها در این تصادفات ۳ درصد است.

کوروش فلاحی افزود: البته در این آمار نسبت مقصر بودن طرفین مشخص نشده که پس از بررسی حتی ممکن است درصد مقصر بودن کامیون‌ها کمتر از طرف مقابل باشد.

این راننده کامیون با یادآوری این‌که در زمان بررسی موضوع سختی کار رانندگان کامیون در مجلس، این طرح به بهانه بار مالی آن به تصویب مجلس نرسید، تاکید کرد: با توجه به آمار مذکور باید از مجلسیان پرسید این ۹۷ درصد بار مالی و جانی به‌وجود آمده از سوی خودروهایی دیگر در وقوع تصادفات رانندگی و تبعات بی‌سرپرست شدن خانواده‌ها و هزاران مشکلات دیگر از کجا تامین می‌شود؟

وی اظهار کرد:  اگر هزینه‌های هنگفتی که موسسات بیمه متقبل می‌شوند هم به این‌ها اضافه کنید کما اینکه این هم قبلاً از بیمه‌گذار گرفته شده با یک حساب سرانگشتی متوجه وخامت اوضاع خواهیم شد.

فلاحی گفت: طبق آمار ارائه شده، ۹ هزار و ۳۰۰  نفر در شش ماه نخست امسال جان باخته‌اند که دیه قانونی هر یک از متوفیان در ماه‌های حلال ۲۷۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۵۱۱ میلیارد تومان(۹۳۰۰*۲۷۰۰۰۰۰۰۰) خواهد شد و این مبلغ جدای از هزینه‌های دیگری است که به خانواده‌ها وارد می‌شود.

به گفته وی، دیه یک شخص در ماه‌های حرام( چهار ماه از سال) ۳۶۰ میلیون تومان است.

او افزود: آیا نمی‌توان مجموع این هزینه‌ها یک بار برای پیشگیری از چنین حوادثی در سطوح مختلف به طور تخصصی به‌کار گرفته شود تا جان و مال مردم تباه نشود؟

فلاحی خاطرنشان کرد: آیا هزینه بازسازی جاده‌ها و معابر، حذف نقاط پرحادثه و جایگزین کردن معابر امن، نوسازی ناوگان مسافری و باری و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و یا نظارت کامل بر تردد انواع خودروها با سیستم‌های پیشرفته و به‌روز دنیا و یا کنترل جمعیت ناوگان زمینی بر اساس ظرفیت جاده‌ها وشهرها  و…بیشتر از جان این انسان‌ها بیشتر است؟

منبع تین نیوز